Sunday, December 19, 2010

aku masih berharap



sahabat,
dalam diam aku mengagumimu,
ilmu yang aku ada tak setandingmu,
kau sangat berbeza denganku,
taraf hidupmu lebih tinggi dariku,
namun, bukan aku ingin menghina diri dihadapanmu,
bukan itu yang berputar di dalam mindaku.

tahukah dikau,
setiap ilmu serta tazkirah darimumu,
sangat berharga,
bukan wang nilai tandingannya, sahabat,
ku simpan utuh di dalam hati,
kujadikan pedoman buat hidup berdikari,
aku tak punya harta tapi punya iman dan juga harga diri,
yang tak mungkin ku lelong sana-sini,
ianya mahal tidak mampu ditandingi

sahabat,
tatkala kau berjaya,
SOMBONG menggoyah imanmu,
kau mula berlagak sendiri,
mula meninggi diri, habis aku dicaci maki,
airmata berlinang ku paksa tidak mengalir,
lupakah dikau pesanan semalam?
lupakah dikau perintah Allah?
lupakah dikau larangan Allah?



sahabat,
apa dayaku untuk menegurmu?
aku tak punya kuasa, kedudukan,
untuk menarikmu semula,
meskipun itulah hajat di hati,
senjata yang ku punya hanyalah DOA,
moga doaku diterima,
kau pulang ke jalan asal...

sahabat,
hari ini aku muhasabah diri,
tak ada jaminan,
nafas kita tidak terhenti,
entah hari ini atau esok,
tak tahu lagi,
berapa ramai anak pergi sebelum orang tuanya?
berapa ramai dotor pergi sebelum pesakitnya?
berapa cucu pergi sebelum neneknya?



JELASLAH SAHABAT,
ILMU YANG TERSIMPAN PERLULAH,
DISEMAI SEBELUM NAFAS DIHUJUNG HELAAN,
SEBELUM MATA RAPAT TERPEJAM.
AGAR BERBUNGA KAJAYAAN,
DIDUNIA DAN AKHIRAT
.



aku masih berharap.....

No comments:

Post a Comment

++ Followers ++

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...