Friday, December 17, 2010

menegur orang lebih berusia

macam mana kita nak tegur orang yang lebih berusia dari kita? contohnya ibu,ayah, makcik,pakcik dan sebagainya. nak sound direct? nak sulam dengan sindiran? tak perlu barangkali. kita disarankan untuk menegur secara berhikmah. mungkin kisah cucu Rasulullah S.A.W di bawah mampu merungkaikan cara menegur orang yang lebih berusia. InsyaAllah.





**********************************************************************************

Pada suatu hari , Saidina Hassan ( r.a ) dan Saidina Hussein ( r.a ) melihat seorang tua mengambil wudhuk dengan cara yang tidak betul. Akan tetapi , kedua-dua orang cucu Baginda Rasulullah s.a.w yang mulia ini tidak tahu bagaimanakah cara sebaiknya untuk mereka berdua ( r.a ) menegur orangtua tersebut . Akhirnya , mereka ( r.a ) menemui sebuah cara terbaik untuk menegur orang tua tersebut dan sekaligus menjalankan usaha dakwah kepadanya .

Mereka berdua ( r.a ) pun berpura-pura bertengar sesama sendiri di dalam menentukan wudhuk siapakah yang paling betul dan paling sesuai dengan ajaran Baginda Rasulullah s.a.w .

“ Wudhukmu tak betul ! “.

“ Apa pulak aku ?, wudhuk kau tu yang tak betul ! “ .

Lalu kedua-dua cucu Baginda Rasulullah s.a.w yang mulia itu pun meminta agar si datuk ( orang tua itu) menjadi pengadil di antara kedua-duanya ( r.a ) . Maka berwudhuklah mereka berdua ( r.a ) dengan diperhatikan oleh orang tua itu.

“ Wudhuk siapakah yang paling betul di antara kami berdua ini wahai datuk ! “ ; tanya kedua-dua mereka ( r.a ) .

“ Wudhuk kamu berdua ini sama-sama betul belaka, tapi wudhuk akulah yang tak betul. Oleh itu akulah yang patut belajar cara mengambil wudhuk yang betul daripada kamu berdua “ . kata orang tua itu.

jelaslah di sini, cucu Rasulullah menggunakan cara yang berhikmah untuk menegur warga tua tersebut, baik warga tua tidak sakit hati, cucu Rasulullah juga tidak sakit hati, FAIR bukan?? jadi anak-anak muda yang ingin menegakkan amar maaruf nahi mungkar di luar sana, cuba terapkan kaedah ini untuk menegur mereka yang lebih berusia.

tapi, macam mana kalau tak jalan juga? mereka tetap macam tu, apa orang kata? "masuk telinga kanan keluar telinga kiri"?? hah, macam tu lah agaknya, ingat!!

Allah ada berfirman dalam surah Al-anfal ayat 45:

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."





doa senjata orang beriman, jadi berdoalah dibukakan pintu hatinya InsyaAllah..


No comments:

Post a Comment

++ Followers ++

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...